Netwerken: Ben jij een Social Seller?

Netwerken. Wekelijks, maandelijks en jaarlijks loop ik diverse lokale, regionale en nationale netwerkevenementen af. Handjes schudden, drankjes drinken en heel vaak vertellen wie je bent én wat je doet – de alom bekende ‘pitch’. Heel leuk, maar soms ook vermoeiend. Op dat soort momenten vraag ik mij wel eens af “Waarom doe ik dit ook alweer?”. De voornaamste reden voor mij is dat ik altijd op zoek ben naar nieuwe betrouwbare leads of een warme introductie. Bijvoorbeeld als ik met een bevriende relatie of collega op pad ga.

Iedere keer spreek ik verschillende gedreven professionals – soms met een leuk verhaal, maar soms ook niet – en kijk ik of ik een interessante lead kan ontdekken. Ik loop wel eens tegen een lead aan die niet binnen mijn expertise valt. Op zo’n moment probeer ik gelijk een van mijn bevriende relaties te introduceren en een match te maken. Het klinkt misschien cliché, maar het is echt zo.

Netwerken: Het gun effect

Vaak denk ik… “Kan dit niet op een simpele manier? Iemand anders introduceren bij een van mijn relaties?” Vanuit dit idee ben ik gestart met LeadBuzzer. Op een slimme, simpele en leuke manier leads en informatie delen met mensen die je vertrouwt. En waarom? Omdat ik LeadBuzzer wil veranderen.

Denk er eens over na. Hoe gaaf is het, als je iemand anders aan een leuke opdracht kan helpen, zonder dat je daar iets voor vraagt of terug verwacht? Zie het als een geven van een leuke attentie aan een vriend of een origineel cadeau voor iemand zijn verjaardag. Deze persoon zal jouw ‘gift’ onthouden en komt hier – vroeg of laat – een keer op terug. Het creëren van het gun effect… of niet? Het is toch veel leuker dan iedere keer weer ‘koud’ op iemand af te stappen en hetzelfde praatje te houden en die persoon te moeten overtuigen ‘hoe goed’ je wel niet bent en dat jij het wel anders doet. Jezelf promoten is niet altijd de juiste strategie, dit kan ook averechts werken. Pak altijd de kans als jij jezelf kan presenteren, maar vergeet niet dat je maar één keer een eerste indruk kan maken. Netwerken draait niet om jou, maar om de ander.

Promoot jezelf en jouw netwerk: Referral Marketing

Probeer het eens! Ga naar een event, stel jezelf voor en promoot jezelf en jouw netwerk in plaats van alleen jezelf. Blijf hier in geloven en blijf dit herhalen. Uiteindelijk word je beoordeeld op je vaardigheden en eigenschappen, en word je beloond met vertrouwen. Het spreekwoord zegt immers ‘Wie goed doet, goed ontmoet’, wat niet meer betekent dan ‘Wie goede dingen doet voor andere mensen kan soms ook goede dingen terug verwachten’. Dit noemen we: Referral Marketing.

“Via mijn Blog wil ik graag mijn ervaringen over netwerken en social selling met anderen delen. Ik ben geen sales expert, maar vanuit mijn rol als marketeer heb ik dagelijks met sales te maken en kan ik veel van mijn ervaringen met jullie delen. Om mijn geloof en theorie over social selling in de praktijk te brengen ben ik – samen met 2 andere jonge ondernemers – in 2013 de Young Businessclub FC Dordrecht gestart. Ons doel: ons netwerk introduceren bij het bestaande netwerk van FC Dordrecht en hun een podium bieden om zichzelf  als jonge ondernemer te presenteren bij de grote ondernemers van Dordrecht en zo in contact te komen met het bedrijfsleven in de regio. Dat ons initiatief werkt blijkt uit de aantallen. Na de start (seizoen 2013/2014) hebben wij bijna 50 stoelen verkocht en stroomde zo’n 50% door naar de businessclub.”

 

Abonneer op onze Blog

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze blogs over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. En nee... we gaan je niet lastig vallen met 'koud bellen'. Misschien dat we je wel uitnodigen om deel te nemen aan een van onze workshops.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging. Check ook je SPAM-box.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.