Promoot je netwerk: Andere Tijden Sport gezien met Jan Lammers?

Wil je ook wel eens een lead ontvangen. Promoot je netwerk zodat anderen jou ook gaan promoten. De kans op een mooie introductie is dan vele malen groter.

Het is 1978 en de Formule 1 sport is al mateloos populair. Jan Lammers en zijn toenmalige manager zijn op bezoek op het circuit van Monza om in het geheim een contract te tekenen met het Formule 1 team van Shadow. Zonder al te lang stil te staan bij de voorwaarden zet Jan Lammers zijn handtekening onder het contract. Op de vraag van zijn manager, hoe hij dacht iets meer dan EUR 325.000,- (omgerekend) te kunnen ophoesten, reageert Jan Lammers nuchter. “Morgen staat het in de krant en dan komen de sponsoren vanzelf”, aldus Jan Lammers.

Promoot jezelf en je netwerk

Wat er echter gebeurt is bijzonder. De sponsor die Jan Lammers vindt is een “oude bekende”. Zes jaar eerder geeft Jan Lammers een slipcursus aan de directeur van Niemeyer fabrieken. Na de cursus vraagt Jan Lammers of de directeur hem niet wil sponsoren. Directeur van Niemeyer zegt hierop “als je ooit in de Formule 1 komt moet je maar bellen”. Het is diezelfde directeur die in 1979 het artikel in de krant leest en zijn belofte nakomt en EUR 325.000,- sponsort. Hij kon zich het ventje nog goed herinneren.

Het is een geweldig verhaal. Je weet nooit hoe dingen lopen. Promoot jezelf. De kans dat je echter deal op deal scoort door alleen jezelf te promoten is echter klein. Uit onderzoek blijkt dat de meest succesvolle sales professionals niet alleen zichzelf promoten, maar ook hun netwerk.

Promoot je netwerk, omdat..

Graag geef ik 3 redenen waarom ik denk dat iedere sales zijn “netwerk” zou moeten promoten:

1 – Als jij het niet doet, doet een ander het wel

Een sales heeft vaak maar een paar momenten in het jaar, dat hij “top of mind” is bij een organisatie. Op deze momenten ben je als sales gefocust en doe je er alles aan om jezelf, je organisatie en je product te positioneren. Vaak duurt het jaren voordat het lukt om een latente behoefte om te zetten in een samenwerking, maar heb je in de tussentijd mogelijk wel 3x de kans gehad om je prospect te helpen. “Doen”, zeg ik. Als je het niet doet, zal een ander het doen en verklein je je kansen op een samenwerking in de toekomst. Je prospect zal namelijk altijd zijn oor te luister leggen binnen zijn vertrouwde netwerk en zo doet social referral marketing zijn werk.

En als jij degene bent die altijd introducties maakt voor een ander groeit de kans dat je doordat zelfde netwerk wordt gepromoot. Verkopers staan met 1x “nee” buiten en hebben 5x “ja” nodig om binnen te komen. Je passieve netwerk moet dan ook minimaal 10x groter zijn dan je actieve netwerk. Wil je warme leads….blijf in de lead en maak de warme introductie voor een ander.

2 – Geen groei in sales zonder persoonlijke groei

Sales worden nog vaak gezien als intimiderend en egocentrisch. De kans dat je het met het oude DNA gaat overleven is nihil. De wereld is transparanter dan ooit tevoren. Laat zien dat je betrokken bent, dat je wilt helpen. Je bent als sales geloofwaardiger als je niet continue over jezelf praat, maar er juist een gewoonte van maakt een ander in de spotlights te zetten. (Harry S. Truman, voormalige president van Amerika, “It’s amazing what you can accomplish, if you don’t care who gets the credit”.)

3 – Mensen hebben een goed geheugen

Je staat op een netwerk evenement en je spreekt iemand die op dat moment werkt zoekt en je denkt, “hij kan helemaal niets voor mij betekenen en je laat het echte gesprek aan je voorbijgaan”. Zonde. Deze persoon komt waarschijnlijk gewoon weer aan het werk. Misschien 3 maanden later, wellicht duurt het 6 maanden, maar als het jou lukt om deze persoon te helpen zal hij je niet vergeten. Laat zien dat je echt bent en maak geen onderscheidt. De meeste sales willen indruk maken op directeuren, managers en mensen met aanzien. Dat is niet waar je in de regel het verschil kunt maken, behalve Jan Lammers natuurlijk. Promoot je netwerk, want hiermee promoot je ook jezelf.

Check ook ons blog over ‘Ego’ en referral selling of kijk eens naar het video prospecting playbook van theNextSales

Abonneer op onze Blog

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze blogs over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. En nee... we gaan je niet lastig vallen met 'koud bellen'. Misschien dat we je wel uitnodigen om deel te nemen aan een van onze workshops.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging. Check ook je SPAM-box.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.