Je sales journey begint

Je nadert een lange brug die je niet kent. Deze brug is ongeveer 2 km lang en je bent te voet. Je ziet me teruglopen en ik vertel je dat deze brug het water niet overspant. Je zou waarschijnlijk naar me glimlachen en vastbesloten zijn om het zelf te controleren. Ik denk dat als je dit doet, je zeer waarschijnlijk in de verkoop zit of naïef bent.

Deze metafoor is vaak een vermomde kans. In de verkoop is niet elke brug open voor het publiek. We moeten een manier vinden om de brug over te steken of de ‘realiteit’ accepteren.

Wat zijn je opties?

Wachten met je sales journey

Als je ervoor kiest om te wachten, kun je misschien winnen, maar echt het verschil maken is lastig. Nadat de brug is geopend, kun je de brug oversteken, maar je zult zeker niet alleen zijn. ‘Kudos’ voor je doorzettingsvermogen, maar je bent de ‘wait-in-line’-soort verkoper. Vaak betekent dit veel concurrentie en prijsdruk.

Teruglopen en niet starten

Je accepteert de realiteit en je loopt terug. Je hebt besloten dat je liever niet aan de reis begint zonder ook maar een moment te hebben nagedacht. Wellicht had je betere opties? Of wilde je sowieso niet nat worden?

Zwemmen..

De creatiefste denker zal over het water zwemmen – of een andere manier vinden om de brug over te steken. De verkoper weet dat als hij de andere kant bereikt, hij slechts een paar concurrenten heeft.

Mijn sales journey

Ik wil altijd het water oversteken, met of zonder de brug. Dat betekent niet dat ik het ook zou doen – het is meer een mindset en de bereidheid om het water in te gaan. De opportunistische manier van denken geeft je gewoon meer opties dan welke andere mentaliteit dan ook. Alleen als je alle mogelijkheden overweegt,  kun je een goede beslissing nemen. Wachten, teruglopen of alsnog zwemmen.

Roze bril verkoop

In het begin van mijn carriere zou ik gewoon mijn ‘roze bril’ op doen. En ik zou keer op keer het water in gaan. Ik zou slechts één op de honderd keer scoren, maar ik zou me nog steeds goed voelen. Een kwestie van focussen op deze ene overwinning in plaats van de 99 nutteloze pogingen. Naïef? Ja en nee. De mindset is prima, maar het gedrag verre van productief.

Over het algemeen geldt, ” als je gevoel zegt het klopt niet, dan klopt het niet.”

Mijn advies

Limiteer je zelf niet door te doen wat je altijd doet, want dan hoef je nooit te kiezen. Blijf kritisch naar jezelf en vraag je af of je wel alle opties hebt overwogen. Blijf jong en ‘onervaren’. De ervaren mindset is een vaste mindset die je mogelijkheden beperkt.

Vergeet niet, sales is a journey!

Lees ook mijn blog over de beste sales pitch van een oogarts en het belang van keuzes maken.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.