Salestraining in de ‘boiler room’

Een goede salestraining is lastig te vinden als je niet weet wie je wilt zijn. De sales die we kennen uit de film “Boiler room” of de “Wolf of Wallstreet” zijn jarenlang succesvol geweest met een intimiderende en egocentrische manier van verkopen. Ze zijn er rijk mee geworden, maar slechts een enkeling ook echt succesvol. De balans was namelijk volledig zoek. Het ging om slechts een ding, geld. Jarenlang hebben topverkopers zich echter letterlijk kunnen verschuilen, omdat de wereld jaren geleden niet zo transparant was als vandaag de dag.

Met name Linkedin heeft ervoor gezorgd dat het eenvoudig is om te achterhalen wat de reputatie, netwerk en achtergrond is van een verkoper. (En via de linkedin social selling index te bepalen of je ook weleens een ander promoot) Daarnaast helpt twitter ons inzicht te krijgen in de tone of voice, hobbies, humor en nog veel meer. Social media heeft ons meer transparantie gegeven. So far so good!. Managers zien echter maar al te graag dat hun verkopers actief zijn op social media, omdat het bereik zo groot is. En in sommige gevallen de conversatie zo dichtbij.

Social media maakt geen Social seller

Er is echter ook een groot misverstand. Verkopers die social media gebruiken worden al snel gezien als social sellers. En dat is onterecht. Het gebruik van social media maakt geen social sellers. Social media geeft de “old fashioned” verkoper slechts een extra mogelijkheid om te zenden. En dat doen veel verkopers maar al te graag. Voor sommige verkopers biedt social media juist een extra mogelijkheid om te luisteren en dat is nog altijd de basis voor ieder goed verkoopgesprek.

Social seller luistert om te begrijpen

Een social seller luistert echter niet uitsluitend met het doel zijn product of dienst te kunnen pitchen. Een social seller luistert om te begrijpen. Vaak genoeg ben je namelijk als social seller namelijk niet de oplossing, net zoals je product of dienst niet de oplossing is. En dat is waar social selling echt begint, het maken van de introductie.

Promoot je netwerk

Met een goede introductie groeit namelijk je netwerk en het vertrouwen in jou als verkoper. Niet alleen het vertrouwen van de professioneel met wie je de lead deelt, maar juist ook het vertrouwen van de persoon voor wie je de introductie maakt. Uiteindelijk gaat social selling om het promoten van je netwerk.

Social selling gedrag in het kort:

  • Luisteren: En social media is slechts een extra mogelijkheid te luisteren
  • Geven: Introduceer een ander omdat je begrijpt dat dit je relatie verder helpt (en jezelf trouwens)
  • Vertrouwen: Geven is de kortste route naar vertrouwen
  • Business: Vertrouwen “means” business (iedereen weet dit)

De beste salestraining start met geven…het is slim, simpel en leuk. Enjoy!

Abonneer op onze Blog

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze blogs over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. En nee... we gaan je niet lastig vallen met 'koud bellen'. Misschien dat we je wel uitnodigen om deel te nemen aan een van onze workshops.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging. Check ook je SPAM-box.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.