In een eerdere blog over social referral marketing schreef ik over mijn ervaring in New York in een hotel. De medewerker was assertief genoeg om gewoon om een referral te vragen. Hij liet me nogmaals zien hoe belangrijk het is om het gewoon te vragen. Het is technisch gezien eenvoudig.

Onbewust stelde hij zichzelf de volgende vragen.
– Heb ik waarde aan mijn klant geleverd? Check.
– Heeft mijn klant mijn waarde ervaren? Check.
– Heeft mijn klant een glimp van mijn karakter gezien? Ik denk het wel. Check.

Wanneer kun je om een referral vragen?

Wanneer vraagt een klein kind om snoep?

Het gaat ongeveer als volgt. Ik zeg: “Hé zoon; je hebt geweldig werk gedaan om je kamer op te ruimen. Ik verwacht een direct antwoord op mijn opmerking, maar wat ik daarvoor terugkreeg is de wedervraag ” Papa, mag ik een snoepje”

Met referrals is het hetzelfde. Vraag het liefst wanneer mensen gelukkig of blij zijn. Geen ‘must’, maar je krijgt een grotere kans op een gemotiveerde ambassadeur.

Maar uh…hoe vraag je om een referral? Hieronder twee voorbeelden:

Referral vraag 1:

“Hallo hoe gaat het. (natuurlijk een praatje), Ik zag op Linkedin dat je Mr. Colorful van Microhard kent. Kun je me introduceren? Het zou van grote waarde voor me zijn. ”

Referral vraag 2:

“Hallo hoe gaat het.. Geweldig om te horen dat je blij bent met mijn referralmarketing expertise. Ik zag op Linkedin dat je Mr. Colorful van Microhard kent. Denk je dat dhr. Colourful geholpen zou zijn met mijn referral marketing expertise?

Waarom is de 2e referral vraag beter?

Een echte ambassadeur wil twee mensen helpen, maar er is een volgordelijkheid. De prioriteit van je ambassadeur is om allereerst voor de ‘andere’ persoon te zorgen. In de praktijk betekent dit dat je goed moet kunnen uitleggen aan je ambassadeur hoe het zijn of haar relatie helpt.

Je bent misschien belangrijk, misschien zelfs ‘mucho’ belangrijk, maar het belangrijkste is dat de ‘andere’ relatie geholpen is, want dan wint iedereen.

Referral vraag: TIP

Vraag altijd waarom je klant tevreden is met je service. En als je de reden kunt benoemen gebruik dit dan in je referral vraag.  “Leuk om te horen dat je blij bent met onze klantenservice (specifiek), ken je iemand in je netwerk die ook een goede klantenservice kan waarderen..net zoals jij.

Download hier ons ebook 10 tips voor het opzetten van een referral marketing programma.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.