Social referral marketing kan iets heel magisch zijn. Als je het aandurft tenminste.

Het is maandagavond, 8 uur, in New York City. Ik heb nog geen restaurant gereserveerd. Een uur eerder had ik mijn vrouw moeten vertellen dat er geen musicals waren op maandag, en dat terwijl we op het punt stonden onze tinnen bruiloft te vieren. Ik zit in de problemen…

Gelukkig had ik een hotel geboekt met uitstekende service. Vergeet alle kwalificaties en mooie woorden op de website, daar gaat het niet om. De mensen die in het hotel werken, die zorgen voor de beleving. Het is ontzettend waardevol om je in een vreemde stad toch een klein beetje thuis te voelen.

Een prachtig voorbeeld van social referral marketing

Ontmoet Marcus. Hij werkt bij de balie van het Van Gansevoort hotel. We vroegen hem naar een degelijk fusionrestaurant in de buurt. Hij doet niet alleen een aanbeveling, maar reageert proactief en belt het restaurant meteen voor ons op. Vervolgens zegt hij: “Jullie hebben een tafel bij de Zuma rond 21:30. Jullie kunnen lopen of een taxi nemen, laat me weten hoe het was!”

 Hij had gelijk. Het restaurant voldeed aan al onze verwachtingen. De volgende dag bedankten we Marcus voor zijn aanbeveling. Hij vroeg ons hoe het geweest was en we hadden een kort gesprek. Toen we vertelden dat we hadden genoten las hij de situatie goed. Omdat hij wist dat we tevreden waren, vroeg hij om een persoonlijke personal review op TripAdvisor

Nu denk je misschien: niet heel bijzonder.

Toch laten veel sales medewerkers de kans voorbij gaan. Ze vragen niet om een persoonlijk aanbeveling, waardoor ze de mogelijkheid verliezen te werken aan hun impact en effectiviteit.

Laat me je drie redenen geven waarom de meeste verkoopmedewerkers niet vragen om een referral:

1 – Zelfbeeld

Ik denk dat je zelfbeeld doorslaggevend is voor de vragen die je stelt als sales professional. Ben je die doortrapte verkoper of wil je iemand helpen een geinformeerde beslissing te nemen? De ‘verkoper’ die niet echt gelooft in zijn meerwaarde zal de referral nooit vragen, omdat hij niet gelooft in de waarde die hij heeft.

2 – Ego

Verkoopmedewerkers zijn gewend om vaak ‘nee’ te horen. Als professionals kunnen ze daar goed mee omgaan. Het is anders als je met directe klanten te maken hebt. Het voelt alsof je een relatie in gevaar brengt, terwijl je eigenlijk niets te verliezen hebt. Lees ook mijn blog over social selling

3 – Timing

Veel sales medewerkers weten niet hoe ze het moeten vragen, wanneer ze het moeten vragen en zijn ook niet voorbereid. Hier heb je geen talent voor nodig, gewoon oefening.

Ik denk allereerst dat Marcus zich niet ziet als een verkoper, dat is één.

Daarnaast voelde hij goed aan dat hij had bijgedragen aan onze avond, waardoor het een stuk natuurlijk was te vragen naar een referentie. Ten derde was hij bereid om de vraag te stellen en wist hij ook wanneer hij dat moest doen (hij kent en begrijpt referral marketing).

Als je van waarde bent, krijg je waardering terug. Het is een win-winsituatie. Bedankt Marcus, en bedankt New York!

Lees hier de interessante businesscase over de Referral marketing via social referral marketing bij iSense ICT Professionals

 

Abonneer op onze Blog

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze blogs over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. En nee... we gaan je niet lastig vallen met 'koud bellen'. Misschien dat we je wel uitnodigen om deel te nemen aan een van onze workshops.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging. Check ook je SPAM-box.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.