Je hebt gekozen voor de Net Promoter Score (NPS). Waarom?

Omdat…

Je wilt weten wie je merkambassadeurs zijn. En dat is alles wat je nodig hebt. NPS is een effectieve manier om de merkambassadeurs van je klanten te voorspellen – en de marketing- en verkoopafdeling heeft de perfecte leidraad voor een goede follow-up.

Hoe werkt NPS?

Je stelt de vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u mij zou aanbevelen aan een ‘relatie’? (Niets nieuws toch?)

De respondenten kunnen een antwoord geven door een cijfer tussen 1 en 10 te selecteren. Ontvang je een 9 of 10 Hoogstwaarschijnlijk dan is je klant zojuist het ‘heilige land’ binnengegaan als actieve promotor. Hartelijk gefeliciteerd!

Is het een 7 of 8 dan zijn het passieve promoters (ja dit is een contradictio in terminis) Als de score tussen 0-6 is, blijven mensen inactief.  Of kiezen ze ervoor om iemand anders te promoten, als je begrijpt wat ik bedoel. NPS is een snelle en goedkope manier om bij te houden wie je ambassadeurs zijn.

Hoe nu social referrals ontvangen?

Wat weet je tot nu toe? Je kent de kenmerken van een potentiële merkambassadeur. Je kent de definitie en criteria van een goede connector (Lees anders het blog, wie zijn je merkambassadeurs in B2B). En toch ontbreekt er iets.

Ja, uiteindelijk gaat het om het ontvangen van social referrals. De kernvraag is dus de aanbevelingsvraag.

Maar het gaat niet alleen om referrals ontvangen. Houd in gedachten, dat de mensen die bereid zijn om je te helpen iets van waarde terug willen. En niet zozeer geld, grote cadeau’s of incentives.

Het kan aandacht, erkenning en iets van waarde zijn. Het gaat altijd om toegevoegde waarde.

Ik schreef een aantal maanden voor het eerst een recensie op Expedia. Waarom?  Het werd me gevraagd door de hotel medewerker.  Maar nu zit ik in een ‘loop’. Van Expedia kreeg ik punten. Zo vervelend, omdat ik van punten hou en punten kan sparen. Zodat ik nog meer waarde kan krijgen. Ik denk dat ze het boek Hooked from Nir Eyal hebben gelezen. Dat heb ik namelijk wel gedaan en nu weet ik waarom ik blijf terugkomen. Bedankt, Nir.

Dus..

Daag je ambassadeurs altijd uit met meer dan de ultieme vraag. Het is niet leuk en verleidelijk als je steeds dezelfde vraag krijgt. Denk aan een van de onderstaande vragen die je ook zou kunnen stellen.

Vragen voor een referral marketing programma:

– Zou je openstaan ​​voor een aanbeveling?
– Heb je een leuke quote voor ons?
– Je hebt vorig jaar ons evenement bezocht, vond je het leuk? Weet jij —
– Iemand anders in uw netwerk die hiervan zou kunnen profiteren?
– Stem voor ons en word.
– Eén om je eerste blog te schrijven, probeer er een voor ons
– Hoe de klantenservice verbeteren?
– Ideeën?
– Bètaprogramma …

En natuurlijk beloon je ze met punten, badges en meer waarde. Het is leuk en altijd een reden om te bellen en de engagement te verhogen.

 “91% van alle klanten is bereid om u een ‘verwijzing’ te geven. Slechts 11% van alle verkopers vraagt ​​om doorverwijzing. “Dale Carnegie.

Nog een ding. Weet jij wie de grootste kans heeft om een aanbeveling te ontvangen? De mensen die gewoon vragen, maar je hebt het nooit gevraagd, of wel? Ga nu aan de slag, zodat ik je binnenkort om een ​​aanbeveling kan vragen, omdat het werkt.

 

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.