Herinner je je favoriete leraar? Zou hij misschien ook de verkoper van de toekomst kunnen zijn?

De verkoopwaarde van een goede leraar

Ik nam mijn zoon mee naar een cursus zwemmen. Ik wilde dat hij in een klas zou komen met andere kinderen, maar ik was te laat. Dus ik zei: “oke dan misschien wat privé zwemlessen.” Op het moment dat ik de prijs hoorde, twijfelde ik even.

Waarom eigenlijk? We waarderen toch allemaal een goede coach, leraar of docent? De lichte twijfel waaide snel voorbij na de 1e zwemles. Ik besefte het belang van uitstekend onderwijs opnieuw. In het begin keek ik alleen maar naar het zwemmen en waardeerde ik de manier van lesgeven (Later zag ik pas hoe hij ook zijn aandacht gaf aan de ouders van de kinderen die hij lesgeeft).

Hij was absoluut klantgericht: praatje hier, praatjes daar en hij kende alle namen. Leuk om dit vanuit een verkoopperspectief te zien. En hij geniet absoluut van de energie en de mensen om hem heen (denk je dat hij zijn waarde kent in de B2B-verkoopwereld? Ik denk het niet).

Met nog een paar minuten op de klok voor het eind van de zwemles, heb ik het antwoord op mijn gerezen twijfel. Ik was terughoudend om de privélessen te betalen omdat ik meer ‘slechte’ leraren heb gekend dan goede. Veel van mijn leraren hebben me niet geïnspireerd. Ze gaven vooral les, maar de dialoog was vaak uitgesloten.

“Een amateur te vragen je te helpen met de start om vervolgens later een professional te vragen om te corrigeren wat fout is aangeleerd.

3 redenen waarom je de verkoop in zou willen:

Het bedrijfsleven smeekt om betere verkoopers. En leraren schreeuwen om betere lonen (en dat begrijp ik 100%). Verkopers zijn niet altijd geliefd, maar verdienen goed als ze presteren. En leraren worden door bijna iedereen erkent maar zijn in de meeste gevallen onderbetaald. Er is dus een mooie kans voor sommige leraren.

Het moment is nu om de overstap te maken, omdat..

1 – Het verkoopvak is voor een groot deel educatie, dus als docent heb je een voordeel
2 – De waardering is groter als je je klant wat kunt leren (en de beloning overigens ook)
3 – Je kunt je klanten kiezen. Werkelijk? Natuurlijk. Dat kun je niet doen met je studenten, toch?

Dus zijn er alleen maar voordelen?

Ja, maar..

De evaluatie is wel anders. In het onderwijs is de docent degene die de student evalueert. In de verkoop is het de student die de docent evalueert.

Zou je het durven? Kijk eens rond op de LinkedIn jobboard en start met het verkopen van jezelf

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.