Wie zijn je merkambassadeurs in B2B?

Wat zijn de 4 criteria om de ideale merkambassadeur te selecteren voor je referral marketing campagne?

1 – Merkambassadeurs: Wie vertrouwt je karakter?

Hopelijk is dit voor jou een erg lange lijst. Uit mijn ervaring is de lijst korter dan je denkt. Je competenties kun je snel laten zien, maar om iemands karakter te  leren kennen, heb je veel tijd nodig. Hoe ouder je bent, hoe langer de lijst (uiteraard afhankelijk van je stijl). Iemand die hier alles van af weet is Charles Ruffolo van de NetworKing.

2 – Wie kent je doelgroep?

Het kunnen je vrienden, familie en ‘fools’ zijn, maar dit is niet erg waarschijnlijk. Mensen die in dezelfde branche werken als jij of de branche goed kennen kunnen je waarschijnlijk het beste helpen. Het is dus een lijst met collega’s, voormalige collega’s, semi-concurrenten, zelfstandige professionals en klanten. Als je in de detachering actief bent, kan de klant of relatie ook een kandidaat zijn. Gewoon een kwestie van perspectief.

3 – Wie gelooft in de waarde die je kunt bieden?

Ik vroeg een vriend onlangs of hij me kon helpen met een introductie. Hij zei ja onmiddellijk omdat we elkaar al 20 jaar kennen. Ik weet dat hij mijn karakter vertrouwt. Tegelijkertijd vraagt ​​hij me “wat kan ik mijn andere gewaardeerde relatie vertellen, ik weet niet wat je precies doet.”

Wat hij bedoelde, maar niet zei was: “Wat kun je precies voor hem doen, wat is je waarde voor mijn relatie? Ik vertrouw je, maar de relatie die ik heb met de andere persoon is ook belangrijk voor mij.”

4 – Wie heeft je waarde ervaren?

Deze vraag definieert je meest waardevolle merkambassadeurs. De persoon die je waarde heeft ervaren is ‘most likely’ de meest relevante persoon die je kunt vragen om een introductie.

BONUS: De ‘huursoldaten’.

Natuurlijk is er een bepaalde groep professionals die wel wil helpen als zij ook iets kunnen verdienen. Geen diskwalificatie, maar het is een heel ander soort ambassadeur. Kan trouwens extreem effectief zijn. De motivatie is meestal geld, geen altruïsme Misschien een onderwerp voor de volgende blog? Mocht je meer willen weten over de mogelijkheden om referral marketing in te zetten, lees dan ook de kracht van de Net Promoter Score in relatie tot referral marketing.

Merkambassadeurs

Abonneer op onze Blog

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze blogs over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. En nee... we gaan je niet lastig vallen met 'koud bellen'. Misschien dat we je wel uitnodigen om deel te nemen aan een van onze workshops.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging. Check ook je SPAM-box.

eBook B2B Referral Marketing

Gratis eBook B2B Referral Marketing

Laat je e-mailadres achter en ontvang onze gratis eBook 'B2B Referral Marketing' over Social Selling, Referral Selling en Referral marketing. 10 referral marketing tips voor sales en marketeers!

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een bericht ter bevestiging (check ook je SPAM-box). Je kan dit venster sluiten.